Vanliga frågor och svar

Det är inte konstigt att grubbla över saker och ting inför gymnasiet. Vi har därför listat några av de vanligaste frågorna vi brukar få inför gymnasievalet.

Javisst! Vi har en mysig matsal som serverar husmanskost fem dagar i veckan.

Högskolebehörighet får du inom 2500 poäng. Du behöver alltså inte läsa extra poäng.

Alla elever på skolan får inloggning till Text-it och inläsningstjänst. Två timmar i veckan har vi en öppen studieverkstad där du har tillgång till samtliga undervisande lärare. På skolan har vi en specialpedagog som finns med i klasserna och ger individuellt stöd.

Idrotten är på Olympia i Helsingborgsarenan och i Racket-hallen. Ibland är vi även i simhallen och på Actic.

Om du jobbar på lektionerna klarar du dina studier utan hemuppgifter. Skolan är öppen varje dag till kl. 17.00 och det är en hel del elever som stannar kvar för att göra lite extra för att klara kunskapskraven på de högre betygsnivåerna

Både Barn- och fritidsprogrammet och Vård- och omsorgsprogrammet kan genom skolans individuella val ge behörighet till polishögskolan. Programmen utvecklar dig till att bemöta människor i olika situationer (utan att använda batongen)

Ja, genom att välja idrott och hälsa 2 och matematik 1a2 i det individuella valet och läsa den allmänna behörigheten svenska 3 och engelska 6.

Det kostar inte eleverna något. Skolan söker projektpengar som täcker in kostnader för resa och uppehälle.

Under dina tre år har du praktik 15-17 veckor.

Ja, det finns två representanter från varje klass som träffas kontinuerligt och tar upp viktiga frågor som rör allt om skolan.

Hittar du inte svaret på din fråga?