Möt Mathilda

Mathilda går sitt första år på Vård- och omsorgsprogrammet. Hon trivs jättebra på Victum Gymnasium på grund av att det är en liten och familjär skola. Det finns ett speciellt band mellan lärare och elever och skolan är som en stor familj. Hon ser även tjusningen med att få en yrkestitel när hon tar studenten.

– Efter studenten funderar jag på att arbeta lite eftersom jag då är undersköterska. Jag har därför möjlighet att gå direkt ut i arbetslivet för att tjäna pengar och få ny erfarenhet och komma bort från studerandet eftersom jag studerat i så många år. Efter det vill läsa till sjuksköterska. Här på Victum Gymnasium har jag möjlighet att läsa högskoleförberedande kurser så att jag inte behöver läsa dessa kurser på Komvux efter gymnasiet. Utan jag direkt börja läsa på sjuksköterskeprogrammet eller på andra högskoleprogram. Efter att jag har läst till sjuksköterska vill jag läsa till barnmorska för det är det jag alltid har velat göra.