Vård och omsorg

Tycker du om att möta nya människor? Vill du bli en del av Sveriges viktigaste bransch? Då kan Vård- och omsorgsprogrammet vara något för dig.

Här får du lära dig mer om hälsa, ohälsa, funktionsvariationer, medicin, pedagogik och psykologi. Förutom människan, står praktiken i centrum. Under praktiken får du lära dig att bemöta människor på ett yrkesmässigt sätt och göra dig väl förberedd inför framtida arbete. Vård- och omsorgsprogrammet ger dig möjlighet att få jobb direkt efter gymnasiet, helt enkelt.

Om du även vill studera vidare på högskola kan du få grundläggande högskolebehörighet under din utbildning hos oss. Dessutom kan du välja specifika kurser som ger dig möjlighet att studera vidare till sjuksköterska, logoped eller arbetsterapeut.

HLR med Victum Gymnasium i Helsingborg
Bild för sjukanmälan

Spänning i vardagen

Vi samarbetar med Brandorama. Detta innebär att du under din gymnasietid får jobba praktiskt med brandförsvaret. Bland annat kommer du vid flera tillfällen ha lektioner på Brandorama i Helsingborg och även få medverka på olika räddningsövningar som brandförsvaret, polis, ambulans- och sjukvårdspersonal håller i.

Spännande, eller hur?

Praktik på Vård och omsorg

Som en del av Vård- och omsorgsprogrammet har du femton veckors arbetsplatsförlagt lärande (APL) inom olika verksamheter där du får använda dina kunskaper från skolan i praktiken. Detta kan exempelvis vara på vårdboende, daglig verksamhet, boende för personer med funktionsvariationer, sjukhus inom akutsjukvård och akutpsykiatri samt inom hemsjukvården. Dessutom finns det möjlighet att ansöka om utlandspraktik som äger rum i årskurs två eller tre.

Victum Gymnasium, Vård och omsorgselev som dansar med vårdtagare

Vill du vara elev för en dag?